BelépésVaslovasok.huMotoros túrák animáció

 4 nap múlva: Durmitor-,Tara-Piva kanyon!(Max.4 vas) túra.
2010.07.14. | A bejegyzést írta: Turóczi Ákos

Miről ismerhető fel a Motoros? Mitől leszel Motoros?

Bevezető:

Sajnos a magyar nyelvben nincs két külön szó a motorosra és a "Motorosra". Motorosnak általában azt nevezzük akinek birtokában van egy motorkerékpár, legyen az egy 50 cm3 robogó vagy egy 1.000 cm3 gépállat. "Motorosnak" viszont azt nevezzük, aki egy bizonyos motoros íratlan illemtani szabályrendszer szerint viselkedik.

Azt szeretném, ha közösen megfogalmaznánk, hogy miről ismerhető fel egy "Motoros". Kit tartasz Te Motorosnak?


A Motoros motoros védőruházatban motorozik?

Sajnos naponta látok egy szál pólóban kesztyű és minden védőfelszerelés nélkül motorozókat a közutakon. Felmerül bennem ilyenkor a kérdés, hogy valóban ennyire nem számít a testi épségük? Vagy csak a szerencsében bíznak? Volt szerencsém egyszer egy lámpánál találkozni egy párral, aki egy nagyköbcentis motoron ült. 35 fok volt, rajtam nyári motoros ruha, a vezetőn egy póló egy rövidnadrág és egy félcipő. Az utasán jóformán semmi, talán még szandálban is volt.

Álltunk a lámpánál és egyszer csak megkérdezte tőlem, hogy nincs e melegem ebben a ruhában. Annyit mondtam, hogy - "De, igen." Majd visszakérdeztem - "Nem félted a barátnődet ebben a ruhában?". Körülbelül 10mp csak nézett rám, nem tudtam hogy meg akar e verni, vagy csak gondolkodik. Időközben a lámpa váltott és el is suhant csutka gázzal. Remélem elgondolkodott azon, amit kérdeztem, és nem csak rövidzárlat keletkezett az agyában.

Nyári ruhában nincs sokkal melegebb mintha rövidgatyában lennél és még szénné sem égsz a napon.

A Motoros köszön a másik motorosnak?

Általában a motorosok köszönnek egymásnak, ha szembe találkoznak. Sokan olyan lelkesek, hogy még a szalagkorláttal elválasztott úttesteken keresztül akrobatikus mutatványok igénybevételével is intenek.

A köszönésnek több fokozata van ez a fáradság függvényében változik. Reggel még kézfeltartással és kaszáló mozdulatokkal köszönök, majd kiesek a nyeregből. 3-400Km motorozás után ez a köszönés leredukálódik egy közepes kézemelésre éppen csak elengedett kormánnyal. 400 és 500 Km között emelem az egyik ujjam és nagyot bólintok és pislantok, majd a végkimerülés fázisában már csak megvillantom a reflektort. Tudom ez egy kicsit paródikus, de valljuk be tényleg fáradunk és a köszönési kedvünk ezzel egyenesen arányban csökken.

Érdemes kitérni arra pár szóban, hogy hol nem érdemes köszönni. Nagy sebességnél csak villants a reflektorral, ha nem muszáj ne engedd el a kormányt. Éles kanyarban senki nem fog megsértődni, ha nem köszönsz, a biztonságod fontosabb! Éjszaka rossz látási viszonyok mellett szinté felesleges kockáztatnod.

A Motoros segít a másik motorosnak?

Ha az autósok annyira előzékenyek és segítőkészek lennének egymáshoz, mint mi motorosok, akkor egész rendben lenne a közlekedés Magyarországon.

Az út szélén veszteglő motorosról néha nehéz eldönteni, hogy az pihen, vagy valami problémája van. Ameddig élek ezzel fognak cikizni a többiek, de egyszer kifogyott az üzemanyagom a gépből kb. 200m-re a benzinkúttól. Ameddig eltoltam a kútig 2 motoros is visszafordult (az egyik a járdán árkon bokron visszajött) megkérdezni tud e segíteni valamit. Talán az egyik legnagyobb ismérve a Motorosnak, hogy maximálisan segítőkész más (akár ismeretlen) motoros társaihoz. Ha látsz egy egyértelműen lerobbant motorost, akkor ha mást nem is, de kérdezd meg tőle tudsz e valamiben segíteni.

A Motoros udvarias és előzékeny?

Fontos, hogy mindig jó benyomást keltsünk az úton és az út szélén közlekedőkbe. Több év távlatából visszatekintve azt kell hogy mondjam, sokat javult az Autósok és a Motorosok kapcsolata. Ma már úgy érzem, sokkal előzékenyebbek az autósok velünk szemben és ez köszönhető annak, hogy a mi viselkedésünk is sokat javult az elmúlt évek alatt. (Kevesebb tükör repül le mostanában. Többet köszönünk.)

Ha motoron vagy, akkor minden esetben köszönd meg, hogy ha egy autós előzékeny veled szembe. Ez amúgy is természetes szerintem. Még autóban is. Ma már "alanyi jogon" előresorolhat a motoros az álló kocsisor mellett a lámpához. Attól függetlenül, hogy ez úgymond "jár" nekünk, köszönd meg ha előre kerültél. Azzal, hogy előre enged végül is szívességet tesz.

Érdekel a Te meglátásod is. Te kit tartasz Motorosnak?

A fent felsoroltakra mind szükség van, hogy Motoros legyél? Vagy egészen más dolgokon múlik, hogy az vagy? Elég egy motor? Mi teszi a motorost Motorossá?




Hozzászólások a/az "Miről ismerhető fel a Motoros? Mitől leszel Motoros?" bejegyzéshez
Szólj hozzá a cikkhez!
Lépj be vagy regisztrálj az oldalra ide kattintva, hogy hozzá tudj szólni a cikkhez.
0. oldal.

drz
2013-12-29, 22:26
Bozso:
De egy évben megy 2000 km-t. Fotelmotorosok...

Bozso
2013-12-29, 20:46
drz: Ja ilyenre szoktam mondani, hogy ha fordítva adnák a kezébe a szöget vissza adná hogy te barom ez a másik falba való. Kínjába a pénzével védekezik elgondolkozva neki van igaza mert neki 5 motor áll a garázsban nekem csak 1 de azért megdolgoztam. Ő nyert valamit jobban csinál.:(A pénztárnál meg a buksza számít nem az ész.:)

drz
2013-12-29, 20:07
Bozso: igazán nincs mit.
Olvastam, hogy összeakadtál az akkutöltős "kollégákkal"...(8))(:o)

Bozso
2013-12-29, 19:54
drz: A digitális világ képei megvannak nekem is , de most az analóg korszakban kell túrni ami nem jön ellő egy klikkre. Amúgy köszi az összealítást rólam jó nézni hogy már nem kell talicska számra szednem a szteroidot és 22kg kevesebbet kell cipelni a GSnek állítólag ez legolcsóbb tuning a(oOo) piacon.:)

drz
2013-12-29, 17:55
Bozso: Cimbi! Nem kell ezért 100 km-t utazni.;):):)
Link

Bozso
2013-12-29, 11:57
Zotya: Meglesz csak a doboz most 100km re van tőlem egy garázsban valahol :(. Igaz 3 napja arra jártam, félúton hazafelé jutott eszembe a képek feltúrása ami kimaradt(:O), de ami késik nem múlik.

Zotya
2013-12-29, 11:14
Frissítettem egy két képpel, és a végén egy, majdnem tizenkét évvel ezelőtti videóval , :) :
Link
Bozso: A cipősdoboz megvan már? Várom a képeket . :)

Bozso
2013-12-27, 17:36
zx10r: Most már retroval fel csigáztatok végig kell néznem a cipős dobozaimat nekem is.

Zotya
2013-12-27, 11:48
zx10r: Konkrétan a 21. képre gondoltam, látva az utast, aki a sapka és a sisak kombóból alig lát valamit. :) Nekem is volt "kiskőrösim" szép narancs vörös, és a karcos plexit én is hasonló síszemüveggel váltottam ki (:D). Szép idők......(:=)

zx10r
2013-12-27, 00:04
Zotya: A halálfejes kiskőrösi bukókra gondolsz? Hát mai szemmel igen vicces :). De hát akkor ez volt. És mindenkinek egyforma. Egyforma keleti motor, egyformán agyonhasznált szerszámkészlet, egyszerű sisak, egyszerű szerkó, egyforma fogyasztás, kb egyformán kevés zsé a zsebben. De nem biztos, hogy "elégedetlenebbek" voltunk mint ma.
Ebbe a négyhengeres Pancsiba bele voltam zúgva. Az akkori Citások biztosan emlékeznek még rá. Nem ismerem a lovasát csak beszéltem vele. Mindig szerettem ezeket a faragott vasakat. És tisztelem az alkotójuk kreativitását és munkáját. Végül is nekünk nem csak használati utazó eszköz a vas. (oOo) = :) (8)) (:p)

zx10r
2013-12-26, 23:38
Bozso: Mi lehet a pincédben? Fejlámpád van? (:D)
Hogy melyik biker vagyok? Nem mondom meg! Egyébként mind egyformán hülye motorosok voltunk. Csak én úgy maradtam. (:o)
A sátras felkelős kép véletlenül került bele. Ott látványosan fájt mindenem. Meg a fejem is. ;). Egyébként felismerhető vagyok (8o) ! Csak hát elkoptatta a hajat a sisak ...a vonásokat meg bevéste a negyed évszázad. :(

Bozso
2013-12-26, 18:35
zx10r: Jók a fotók testvér de melyik biker voltál anno mert én KB egy ideje látlak és csíplek de a vonásaidból pár év nekem kiesett pedig már próbáltam fék szemmel is nézni vagy holnap próbáljam újra . Na mindegy megyek le a pincébe megnézem minden rendben van oda lent pedig 10 perce voltam (:D)(:p)

Bozso
2013-12-26, 18:15
Zotya: Mai világban már a négy hengeres pancsi ÁLLÍTÓLAG
már a múlt. Állítólag most van gyártásban egy három hengeres pancsi fejér megyében ,ha kész lesz a megszokott úton a megrendelő állítólag keresztben átszeli Amerikát mert olyat még nem csinált senki.

RJancsi
2013-12-26, 14:22
Zotya: Keress rá a gúglin, sok találat fog előjönni. :)

Zotya
2013-12-26, 14:08
RJancsi: Hallottam már róla, hogy valaki, valahol csinált már ilyet, de még nem láttam élőben. :( és még , hogy " sok készült "?! - nem értem, ez nekem , valahogy kimaradt .(:s)

RJancsi
2013-12-26, 12:18
Zotya: Egyike a sok házilag épített négyhengeres Pannóniának. Egy időben sok készült, pár éve az agárdi veterántalálkozón személyesen is találkoztam egy ilyennel.

Link

Zotya
2013-12-26, 12:07
zx10r: Húúúú.....nagyon jó képek. :) Retro motorok, és még retróbb sisakok. Látom, ti is a méretbeli különbségeket alásapkával korrigáltátok..(:D). Mi az a négyhengeres csoda ?(:O)

Köszi hogy előkotortad !

zx10r
2013-12-26, 10:04
Zotya: Tegnap este nem sikerült valami miatt megjelennie a hozzászólásomnak, ezért most újra írom. Vagy ti látjátok, mert én az írást nem, csak a hozzászólásom idejét. Ez az óra eltolódás is furcsa. Na mindegy.
Előkotortam a "padlásról" a régi fotókat. Raktam fel néhány MZ-s képet 86-88 körüli időkből. A fotókat lapozgatva az akkori Citadellás Happy-hangulat is furcsa érzéseket hozott elő ennyi idő után. Lehet, hogy már akkor egy csapatban gurultunk néhány mai Vaslovassal?
Link

drz
2013-12-23, 11:40
Bár nem retró, azért pár éve megtörtént...:)

Dolomitok-Ferrari:
Link

drz
2013-12-22, 08:38
Ladosa: Így van. Nyáron inkább motoroztam, és a quados szezon kezdete óta meg időm nem volt.

Ladosa
2013-12-21, 21:17
drz:
Csak azért kérdeztem mert írtad, hogy alig használod...;)

Scotty
2013-12-18, 06:31
Zotya: Én csak a két kerekü (oOo) gyakoroltam, de én élvezem amikor a navigáció mutatja, hogy merre található az uticél és magadnak kell megkeresni a még (oOo) is járható utat, folyón, patakon, mélyszántáson, stb.

drz
2013-12-16, 07:35
Ladosa: Igen. Még mindig a Honda 680-om van.

Nincs tervben, hogy eladom, de minden csak ár kérdése.

Ladosa
2013-12-15, 21:28
drz: Hali! Most olvastam, hogy nem használod... Még mindig az a piros Honda ATV-éd van?
Nem adod el? :)

drz
2013-12-15, 18:52
Zotya: Nagy buli. De régen nagyobb volt. Volt olyan nyári szezon, hogy motorozás helyett inkább quadoztunk, mert akkora élményt adott. Meg persze egy jó társaság is volt hozzá.
Manapság inkább ősszel, télen használjuk, (én mostanában szinte semmit). Így télen is ki tudjuk engedni az istállógőzt.

Zotya
2013-12-15, 11:49
drz: Tőlem távol áll ez a dagonyázás, de biztosan nagy élmény lehet eljutni a gépekkel olyan helyekre, ahova még gyalog is nehéz. Főleg így, nagy társasággal, jó buli lehet. :)

drz
2013-12-14, 20:32
Régi fényképeket a korom miatt nem tudok felrakni, de remélem így télre ez is megteszi.
A motorozás mellett a másik hobby, bár ez se tegnap történt.

Link

Scotty
2013-12-14, 06:33
drz: ha lessz időm turkálok, azt viszont nem tudom hogy a 70-es évek végén a Riga váz-simson blokkról van-e, de a 82-es MZ-vel Jugoszláviába (kölcsön motor:a javításért cserében használhattam) remélem megtalálom :) két motor 3 fő (az egyiken a csomagok), viszont a Müncheni túrára 86 talán még emlékezni sem szeretnék, (eso) (eso) (eso) és hideg, majd olajfolt és fekvés!!! :(, valószínű a képek kutatását januárra kell hagynom ;)

vargaandrás
2013-12-14, 00:21
Ez a baj velem is, én sokat fotóztam de engem senki nem kapott le, főleg nem motorral. 78-óta pedig elég sok órát töltöttem motoron. Sajnos akkor én sem gondoltam arra hogy rólam is csináljanak képeket. Nincs jó fotó pofám így nem akartam elrontani a negatívat. Később amikor jöttek a gyerekek szintén az volt hogy csak a családról volt felvétel, én mindég a gép túloldalán álltam. Nincs is a harmincas éveimről képe a családnak rólam. Mikor már maguktól is fotóztak a gyerekek, készítettek rólam is néhány idétlen képet, de nem motorral. Hát az az idő már elmúlt és ezt elmulasztottam...
Sem a Pannóniámról, sem a későbbi MZ-s korszakról nem találtam képeket. Ha ráakadok közre adom.

dani416
2013-12-13, 16:06
drz: szívesen felraknék, ha lenne mit. de a gyerekkoromban csak egy templom körre vitt el a nagybátyám egy verhovinával, amit sajnos nemsokkal később valaki meg is lovasított az udvarról. :@
aztán meg pubertás korban gyorsultam párszor egy babettával. (:D) persze ezekről nem készült kép, csak a fejemben vannak meg. de majd 20 év múlva....;)

RJancsi
2013-12-13, 15:28
Sehogy sem akar az előző hozzászólásom megjelenni. Tán hosszúra sikeredett. Akkor hát röviden: A profilképemen életem első motorjával(?) vagyok látható. 13 évesen kaptam, és 4200 ft-ba került a Corvin áruház műszaki osztályán. Azóta is megvan a számlájával, összes papírjával együtt, üzemképes állapotban. A kép kb. a 70-es évek végéről származik...

RJancsi
2013-12-13, 15:23
Valami árulás van. Az előző hozzászólásom nem jelent meg, pedig úgy tűnt, rendben "leküldtem".

zx10r
2013-12-13, 11:18
drz: Bozso:
A dédelgetett "Bozsó Akt" fotódra mi sem vagyunk kíváncsiak! :)
Vén szenilis télapó létemre, rémlik még valami motorozós fotóalbum a padláson. Ha több időm lesz mint most, és fellelem valahol a fotókat akkor tolok fel én is párat.

Zotya
2013-12-13, 09:56
drz: Azt hiszem, kifogytam a motoros fotóimból. Sajnálom, hogy nem töltöttek fel a többiek is emlékeket. Ennek az is lehet az oka, talán, hogy nem olyan "régiek" mint én.(:$) , :) Szerencsére, szerettem fotózni, és nyilván ez is nagyban közrejátszott.
Az akkori "motorosokból" már csak kettő motorozik rendszeresen. Tibi barátom, az egyik képen, piros Z 750-en feszít, most egy SRAD 750 Suzuki-ja van, (utsó kép) és Zsolt aki akkoriban a hathengeres Honda CBX -el gurult, most egy ezres Ninjá-ja van és Kanadában él.
. A "jáwás" csapat tagjai, már régen kigyógyultak a motoros kórból, megnősültek, megkomolyodtak (8)) bár még szívesen nosztalgiáznak a "hőskorról". Szétszóródtunk a nagyvilágban, nagyobb ünnepekkor egy telefon, vagy képeslap, néha egy-egy családi fotó cserél gazdát köztünk, ennyi...:(

drz
2013-12-13, 06:46
zx10r: "dédelgetett" fotóm nincs, kivéve 1 db-ot, de az nem rólam szól, viszont azt nem szeretném megosztani.

Régebbi Suzukis képek vannak, de azok nem retro. Nem volt az olyan régen.
Viszont neked a korodnál fogva, biztosan vannak régi, megsárgult képeid.;):) . Megnézném őket.:)

zx10r
2013-12-13, 00:15
drz: DRZ!
Naked van-e megmutatni való "dédelgetett" fotód?

drz
2013-12-12, 23:13
Zotya: Látom nem adod fel. Tök jó.
Azokkal akikkel együtt motoroztál, motoroznak még, vagy csak te maradtál a motorozás rabja?


Kár, hogy mások nem raknak fel képeket a motoros múltjukról.
Ez egy jó lehetőség lenne valami értékelhető teljesítményt "lerakni az asztalra",és azt megmutatni a többieknek, mint az interneten motorozni, és azon keresztül erősíteni, nagyítani , fényezni saját imaget.

Meki
2013-12-11, 16:50
Zotya: Frankó képek,és utak.Kösz a megosztást.
Mellesleg," Grobnikban" van egy nagyon szép kis vár,és ha éppen nincs valami nagy verseny a pályán,akkor nagyon szolid áron lehet magán szállást keríteni.Egy csomó,szép,és híres hely elérhető onnan,( Pl.Plitvice,Fuzine,Fiume,stb.) meg persze egy laza gáz fröccs,és már Opátián lubickolhat a rider.

Zotya
2013-12-11, 15:32
Frissítettem néhány moto gp képpel 1983-ból amelyet a Rijeka melletti "Grobnik" ( Grobnicko Polje ) versenypályán rendeztek.
:) Link
Google térkép : Link

drz
2013-12-07, 09:52
Más nem akar képeket felrakni?

vargaandrás
2013-12-04, 23:21
Zotya: Egyet értek! Az, hogy közvetlenül érzem a tájak illatát nekem is mindig felemelő érzés. Ez is -többek között- élmény hiány ha télen veszem elő a gépet, mert akkor csak a hideg levegőnek van kemény súlya, szag nélkül.
A motoron való közlekedés leírhatatlan élmény-halmaz amit csak megélni kell, leírni csak próbálunk.... de nem teljes!

Zotya
2013-12-04, 21:24
KEX: Nekem, még mindig nagyon nagy élmény a motorozás. Amikor már közelítek a garázs felé, elfog egy kis lámpaláz, izgalom. Ma már más értelmezést nyer a kaland, nem a megérkezés bizonytalansága, hanem , maga az utazás az ismeretlen élmények sora, aminek részese vagyok. A még nem bejárt utak, más és más helyzetek, tájak, emberek és nem utolsó sorban az illatok, útközben. Megmagyarázhatatlan büszkeség és jó érzés tölt el nyeregben ülve. Aki motoron ül, az tudja, tapasztalta már mindezt. Amíg meg tudom tartani a gépet, motorozni fogok. Remélem, még sokáig. :)

KEX
2013-12-04, 20:40
Zotya:

Jók a képek nekem is tetszett.
Én is szeretek ilyen régi képeket nézegetni.

A mai motozásból nem hiányzik a régi kaland?

agisz
2013-12-04, 18:57
Zotya:)A" kapitalista sógorok",akkoriban,még álomnak is meredek volt.Természetesen Csehszlovákián keresztül,visszafele pedig,Lenygyelország, Csehszlovákia,Magyarosrszág Románia:)

Zotya
2013-12-04, 14:28
agisz: Merre mentél, annó ? Csehszlovákián át vagy a "kapitalista sógorokon" keresztül ? Azért kérdezem, mert akkoriban, nem nagyon szívlelték a keleti blokkban az utazgató "motoros huligánokat. (oOo)(oo) :)

agisz
2013-12-04, 12:49
Ennyit tudtam összekaparni.Mégcsak nem is én vagyok a képen,hanem egy haver.A moci viszont az enyém:)
Link

agisz
2013-12-04, 12:41
sancho:)A kalandot nem a motorozás jelentette.Azzal minden rendben volt.A határ átkelése,román-magyar határ,na az volt a kihívás,a kaland.Vagy Brno-ban,miután lefeküdtünk ellopták az egyik táskát.Jó nagy barom volt a tettes.A legnehezebb táskát vitte,abban voltak a tartalék alkatrészek.Szerencsére nem volt rá szükség.

Zotya
2013-12-04, 09:36
M Mariann képei a család P 10-eséről :) : Link

sancho
2013-12-03, 20:43
Zotya, Agisz: Elismerésem. Nagy kaland lehetett.

Szeki
2013-12-02, 19:55
Anno 2006-ban Tibivel kimentünk Simsonnal Donovaliba, egy nap alatt megjártuk az utat. Igaz, odaérkeztünk, ettünk, s jöttünk is vissza... :) Jó kis túra volt, az tuti! Sok Simson volt, de jöttek nagy motorokkal is. Biztos unták már a 40-50 km/h-t...

Legutóbbi bejegyzések


Hogyan motorozzál csapatban?
Zártkörű túrák szervezése
Közlekedési tanácsok motorosoknak
Pécs környéki motoros túraútvonalak
Hogyan tárold télen a motorodat?
További bejegyzések >>

Eseménynaptár


További programok >>
Motoros túrák, programok, találkozók, rendezvények, események
C Minden jog fenntartva 2006-2014 Vaslovasok.hu | Copyright és Adatvédelem | Médiaajánlat
IP címed:
54.224.103.239