BelépésVaslovasok.huMotoros túrák animáció

 2 nap múlva: Észak Erdély 4 nap túra.
2010.05.07. | A bejegyzést írta: Turóczi Ákos

A gyújtógyertya - gyertya

A gyújtógyertya amit szimplán gyertyának szoktunk nevezni felel a motorban összesűrített üzemanyag levegő keverék begyújtásáért. Ez az eszköz a hengerfejben helyezkedik el. Sok mindent nem lehet róla írni de igyekszem a fontosabb tulajdonságait összeszedni.

A gyertyának van hő értéke és ez valójában a legfontosabb tulajdonsága. A hő érték határozza meg, hogy a gyertya hogy viselkedjen üzem közben. Ezt az értéket egy betűkből és számokból álló kód jellemez, amit megtalálunk a gyertya porcelán részére rányomva, vagy a fém részbe belepréselve.

A hő érték valójában a melegedési hajlamot hivatott meghatározni. Minden motornak más a gyújtási hőmérséklete ezért minden motorba más hő értékű gyertya szükséges. A gyújtási hőmérsékletnek nevezzük azt a pillanatot, mikor az összesűrített üzemanyag-levegő keveréket begyújtjuk a gyertya segítségével. Ekkor egy rendkívül gyors égés folyik le és e közben hatalmas hőmérséklet keletkezik. Ez a hőmérséklet felhevíti a gyertya gyújtószálát és pólusát. Hogy ez mennyire hevül fel az adott pillanatban az a gyertya kialakításától (hőértékétől) függ. Ha a gyertya nem hevül fel eléggé, akkor az égésből visszamaradó korom rárakódik a pólusokra és viszonylag rövid időn belül jelentkeznek ennek kellemetlen mellékhatásai durrogás, indítási nehézséges, stb. rosszabb esetben működésképtelenné teszi a motort. Ellenkező esetben, tehát a gyertya túlhevülése esetén az elektródák folyamatosan izzanak és olvadnak. A gyertyának ezért sokkal rövidebb lesz az élettartalma, valamint üzemképtelenné is válhat a motorkerékpár tőle. A helyesen megválasztott hő értékel biztosíthatjuk a gyertya megfelelő működését.

Van egy pár jellemző szín, ami jellemzi a gyertya működését, de ezt hosszabb üzem után lehet csak értékelni:

  • Ha a gyertya pólusa fekete kiszerelés után, akkor valószínű, hogy magas hő értékű gyertyát használtunk. Ennek okán nem tudott kellő képen kiégni. Arra azért vigyázzunk, hogy ha nem megyünk eleget a motorunkkal, vagy nem tud bemelegedni megfelelően, vagy sokáig hagyjuk rajta a szivatót, ez is okozhatja a gyertya feketedését. Függetlenül attól, hogy bele való gyertyát használtunk vagy sem.
  • A gyertya pólusa fehér színű, akkor az azt jelenti, hogy a gyertya túlhevül. Ezt legfőképpen két okból fordulhat elő. Ez egyik az, hogy nem megfelelő a gyertya hő értéke, tehát túl alacsony. A másik eset, ami okozhatja az a túl szegény keverék, ezt a karburátorok hangolásával lehet kiküszöbölni. A túl szegény keverékkel működő motor magasabb üzemi hőmérsékleten dolgozik, ami káros hatással van a motorra!
Ha a gyertya megfelelő körülmények közt éli életét, akkor a pólusának színe világosbarna. Ez jelzi a megfelelő üzemállapotot számunkra.

Sokan főleg a Ladás korszak miatt kiszerelés után ellenőrzik a gyertya pólusai közti hézagot. Amennyiben ez nem megfelelő egy hézagmérő segítségével állítani szokták, összeütik a megfelelő értékre. Na ez a dolog, amit nem szabad csinálni! Ha a gyertya elhasználódott azt ki kell cserélni. A gyertyának nem kell ellenőrizni az állapotát szinte soha, csak különleges esetben (ha valami hiba van). Minden más esetben a gyertyát egy bizonyos futott kilométer után ki kell cserélni függetlenül attól, hogy az jó e még vagy sem. Egy új gyertyát csak egyszer szabad beszerelni, elvileg ha az kiszerelte valaki, vissza nem lehet helyezni. Ennek egyszerű az oka.

A gyertyát fontos, hogy szakszerűen szereljék be! Most biztosan meglepődtél, hogy mi ebben a nagy kunszt, csak be kell tekerni. Na nem úgy van az! A gyertyának a menetes résznél van egy záró karika (alátét). Ennek fontos szerepe van, az hogy ne engedje kilazulni a gyertyát, tehát egy bizonyos előfeszítést ad a meneteknek. A gyertyákat épp úgy, mint a csavarokat egy bizonyos meghúzási nyomatékkal kell rögzíteni (személygépkocsinál 25-30Nm).

Ha mindent szakszerűen szerelünk be és a megfelelő technológiára odafigyelünk, akkor a gyertya hosszan és biztonsággal fogja végezni a dolgát.




Hozzászólások a/az "A gyújtógyertya - gyertya" bejegyzéshez
Szólj hozzá a cikkhez!
Lépj be vagy regisztrálj az oldalra ide kattintva, hogy hozzá tudj szólni a cikkhez.
0. oldal.

acer
2011-02-08, 20:35
MSE: Tudod Telefonrol elég nehéz :)

acer
2011-02-08, 20:17
MSE: Rendben. :)

MSE
2011-02-08, 19:54
acer: Dááááviiiiid!!!! Kééérlek! Használd azokat a nyamvadt írásjeleket, azért vannak! (:s)
Nem bírom kisilabizálni, amiket írsz!

acer
2011-02-08, 19:44
te tudod :) tapasztalatbol mondom motorokkal foglalkozok

suzukivsaudi
2011-02-08, 19:27
Nincs mese, elégetem az összes szakmai könyvemet, Úgy látszik, csupa hülyeségekkel vannak teli..... El is felejtem amit tanultam...

acer
2011-02-08, 19:14
ami elö van irva be kell tartani ugy fejlesztik a dolgokat amira 18000km-t irnak bir többet is kevesebbet adnak mindig meg mint amit bir elmegy az 24-et is csak tudni kell suzuki motorok sok benzinnel indulnak és kicsit gyengucibb az aksi már megölte gyertyákat

acer
2011-02-08, 19:12
suzukivsaudi: csak szét ne robbanjon és juggassa ki a dugattyud sok ilyet láttam már

suzukivsaudi
2011-01-22, 11:19
Szerintem meglesz, nem akarom lecserélni, esetleg lesz mellette másik. Az autómmal is így vagyok, megvan több mint 15 éve, de volt mellette négy másik szépen egymás után :) de ez maradt és maradni is fog.

cbjani
2011-01-22, 11:05
suzukivsaudi: talán addigra már ez a motorod megsem lesz,..;):)

suzukivsaudi
2011-01-22, 09:55
Én a motort irídiumos gyertyával vettem, és az előző tulaj szerint akkor 6400 km-t ment, mert az egész blokk is akkor lett felújítva. Én egyszer vettem ki, nem volt igazán koszos, rendben vannak. addig amíg nem lesz vele gond, benne is hagyom, de max 40-45 ezernél ki fogom cserélni. Akkor is azért vettem ki, mert a karbiszinkront ellenőriztem. Egyébként soha, semmilyen járgányomban nem használtam még irídiumos gyertyát.

Szeki
2011-01-21, 08:40
suzukivsaudi: Nekem 34000-nél lett gyertyacsere a motoromba, még jó volt. Irídiumos lett beletéve, elvileg 50000 km-t mondanak a futásteljesítményére.

cbjani
2011-01-21, 08:07
suzukivsaudi: Ez csak egy cikk. A googliban keresgélhetsz róla.(8)):) Link

suzukivsaudi
2011-01-21, 07:24
Itt szeretnék feltenni egy kérdést a hozzáértőknek, mi az alapvető különbség az irídiumhegyű és a hagyományos gyertya között, illetve az irídiumhegyű gyertya élettartama valójában hány km?

Ki van itt?

ogabi ()

Legutóbbi bejegyzések


Hogyan motorozzál csapatban?
Zártkörű túrák szervezése
Közlekedési tanácsok motorosoknak
Pécs környéki motoros túraútvonalak
Hogyan tárold télen a motorodat?
További bejegyzések >>

Eseménynaptár


Június 08. (Péntek)
Szeged-Bélapátfalfa-Aggtelek

További programok >>
Motoros túrák, programok, találkozók, rendezvények, események
C Minden jog fenntartva 2006-2014 Vaslovasok.hu | Copyright és Adatvédelem | Médiaajánlat
IP címed:
54.224.100.134