BelépésVaslovasok.huMotoros túrák animáció

 5 nap múlva: Vasárnapi "Desszert" túra! túra.
2010.05.07. | A bejegyzést írta: Turóczi Ákos

A gyújtógyertya - gyertya

A gyújtógyertya amit szimplán gyertyának szoktunk nevezni felel a motorban összesűrített üzemanyag levegő keverék begyújtásáért. Ez az eszköz a hengerfejben helyezkedik el. Sok mindent nem lehet róla írni de igyekszem a fontosabb tulajdonságait összeszedni.

A gyertyának van hő értéke és ez valójában a legfontosabb tulajdonsága. A hő érték határozza meg, hogy a gyertya hogy viselkedjen üzem közben. Ezt az értéket egy betűkből és számokból álló kód jellemez, amit megtalálunk a gyertya porcelán részére rányomva, vagy a fém részbe belepréselve.

A hő érték valójában a melegedési hajlamot hivatott meghatározni. Minden motornak más a gyújtási hőmérséklete ezért minden motorba más hő értékű gyertya szükséges. A gyújtási hőmérsékletnek nevezzük azt a pillanatot, mikor az összesűrített üzemanyag-levegő keveréket begyújtjuk a gyertya segítségével. Ekkor egy rendkívül gyors égés folyik le és e közben hatalmas hőmérséklet keletkezik. Ez a hőmérséklet felhevíti a gyertya gyújtószálát és pólusát. Hogy ez mennyire hevül fel az adott pillanatban az a gyertya kialakításától (hőértékétől) függ. Ha a gyertya nem hevül fel eléggé, akkor az égésből visszamaradó korom rárakódik a pólusokra és viszonylag rövid időn belül jelentkeznek ennek kellemetlen mellékhatásai durrogás, indítási nehézséges, stb. rosszabb esetben működésképtelenné teszi a motort. Ellenkező esetben, tehát a gyertya túlhevülése esetén az elektródák folyamatosan izzanak és olvadnak. A gyertyának ezért sokkal rövidebb lesz az élettartalma, valamint üzemképtelenné is válhat a motorkerékpár tőle. A helyesen megválasztott hő értékel biztosíthatjuk a gyertya megfelelő működését.

Van egy pár jellemző szín, ami jellemzi a gyertya működését, de ezt hosszabb üzem után lehet csak értékelni:

  • Ha a gyertya pólusa fekete kiszerelés után, akkor valószínű, hogy magas hő értékű gyertyát használtunk. Ennek okán nem tudott kellő képen kiégni. Arra azért vigyázzunk, hogy ha nem megyünk eleget a motorunkkal, vagy nem tud bemelegedni megfelelően, vagy sokáig hagyjuk rajta a szivatót, ez is okozhatja a gyertya feketedését. Függetlenül attól, hogy bele való gyertyát használtunk vagy sem.
  • A gyertya pólusa fehér színű, akkor az azt jelenti, hogy a gyertya túlhevül. Ezt legfőképpen két okból fordulhat elő. Ez egyik az, hogy nem megfelelő a gyertya hő értéke, tehát túl alacsony. A másik eset, ami okozhatja az a túl szegény keverék, ezt a karburátorok hangolásával lehet kiküszöbölni. A túl szegény keverékkel működő motor magasabb üzemi hőmérsékleten dolgozik, ami káros hatással van a motorra!
Ha a gyertya megfelelő körülmények közt éli életét, akkor a pólusának színe világosbarna. Ez jelzi a megfelelő üzemállapotot számunkra.

Sokan főleg a Ladás korszak miatt kiszerelés után ellenőrzik a gyertya pólusai közti hézagot. Amennyiben ez nem megfelelő egy hézagmérő segítségével állítani szokták, összeütik a megfelelő értékre. Na ez a dolog, amit nem szabad csinálni! Ha a gyertya elhasználódott azt ki kell cserélni. A gyertyának nem kell ellenőrizni az állapotát szinte soha, csak különleges esetben (ha valami hiba van). Minden más esetben a gyertyát egy bizonyos futott kilométer után ki kell cserélni függetlenül attól, hogy az jó e még vagy sem. Egy új gyertyát csak egyszer szabad beszerelni, elvileg ha az kiszerelte valaki, vissza nem lehet helyezni. Ennek egyszerű az oka.

A gyertyát fontos, hogy szakszerűen szereljék be! Most biztosan meglepődtél, hogy mi ebben a nagy kunszt, csak be kell tekerni. Na nem úgy van az! A gyertyának a menetes résznél van egy záró karika (alátét). Ennek fontos szerepe van, az hogy ne engedje kilazulni a gyertyát, tehát egy bizonyos előfeszítést ad a meneteknek. A gyertyákat épp úgy, mint a csavarokat egy bizonyos meghúzási nyomatékkal kell rögzíteni (személygépkocsinál 25-30Nm).

Ha mindent szakszerűen szerelünk be és a megfelelő technológiára odafigyelünk, akkor a gyertya hosszan és biztonsággal fogja végezni a dolgát.




Hozzászólások a/az "A gyújtógyertya - gyertya" bejegyzéshez
Szólj hozzá a cikkhez!
Lépj be vagy regisztrálj az oldalra ide kattintva, hogy hozzá tudj szólni a cikkhez.
0. oldal.

acer
2011-02-08, 20:35
MSE: Tudod Telefonrol elég nehéz :)

acer
2011-02-08, 20:17
MSE: Rendben. :)

MSE
2011-02-08, 19:54
acer: Dááááviiiiid!!!! Kééérlek! Használd azokat a nyamvadt írásjeleket, azért vannak! (:s)
Nem bírom kisilabizálni, amiket írsz!

acer
2011-02-08, 19:44
te tudod :) tapasztalatbol mondom motorokkal foglalkozok

suzukivsaudi
2011-02-08, 19:27
Nincs mese, elégetem az összes szakmai könyvemet, Úgy látszik, csupa hülyeségekkel vannak teli..... El is felejtem amit tanultam...

acer
2011-02-08, 19:14
ami elö van irva be kell tartani ugy fejlesztik a dolgokat amira 18000km-t irnak bir többet is kevesebbet adnak mindig meg mint amit bir elmegy az 24-et is csak tudni kell suzuki motorok sok benzinnel indulnak és kicsit gyengucibb az aksi már megölte gyertyákat

acer
2011-02-08, 19:12
suzukivsaudi: csak szét ne robbanjon és juggassa ki a dugattyud sok ilyet láttam már

suzukivsaudi
2011-01-22, 11:19
Szerintem meglesz, nem akarom lecserélni, esetleg lesz mellette másik. Az autómmal is így vagyok, megvan több mint 15 éve, de volt mellette négy másik szépen egymás után :) de ez maradt és maradni is fog.

cbjani
2011-01-22, 11:05
suzukivsaudi: talán addigra már ez a motorod megsem lesz,..;):)

suzukivsaudi
2011-01-22, 09:55
Én a motort irídiumos gyertyával vettem, és az előző tulaj szerint akkor 6400 km-t ment, mert az egész blokk is akkor lett felújítva. Én egyszer vettem ki, nem volt igazán koszos, rendben vannak. addig amíg nem lesz vele gond, benne is hagyom, de max 40-45 ezernél ki fogom cserélni. Akkor is azért vettem ki, mert a karbiszinkront ellenőriztem. Egyébként soha, semmilyen járgányomban nem használtam még irídiumos gyertyát.

Szeki
2011-01-21, 08:40
suzukivsaudi: Nekem 34000-nél lett gyertyacsere a motoromba, még jó volt. Irídiumos lett beletéve, elvileg 50000 km-t mondanak a futásteljesítményére.

cbjani
2011-01-21, 08:07
suzukivsaudi: Ez csak egy cikk. A googliban keresgélhetsz róla.(8)):) Link

suzukivsaudi
2011-01-21, 07:24
Itt szeretnék feltenni egy kérdést a hozzáértőknek, mi az alapvető különbség az irídiumhegyű és a hagyományos gyertya között, illetve az irídiumhegyű gyertya élettartama valójában hány km?

Legutóbbi bejegyzések


Hogyan motorozzál csapatban?
Zártkörű túrák szervezése
Közlekedési tanácsok motorosoknak
Pécs környéki motoros túraútvonalak
Hogyan tárold télen a motorodat?
További bejegyzések >>

Eseménynaptár


További programok >>
Motoros túrák, programok, találkozók, rendezvények, események
C Minden jog fenntartva 2006-2014 Vaslovasok.hu | Copyright és Adatvédelem | Médiaajánlat
IP címed:
54.198.142.121